Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

söndag 7 februari 2016

Annas häst CV

Tänkte starta detta första inlägg med att presentera lite av vad jag, Anna har gjort i mitt liv i hästvärlden :) 

Erfarenheter

Har sysslat med hästar hela mitt liv och började rida på ridskola när jag var 6 år. Fick min första häst när jag var 10 år, en arab och vi levde i hop i 25 år. Danfas och jag red det mesta, jag var mest intresserad av hoppning när jag var tonåring men Danfas tyckte det var så där men vi tävlade i alla fall upp till 1.10m tillsammans, vi startade dressyr upp till LA klasser och tävlade hela tiden mot hästar då jag var 18 år när Danfas började gå som bäst och jag fick inte rida ponny längre. Vi startade lite terränghoppningar, gjorde även några starter i distans och provade på att rida lite akademiskt.

När Danfas var 13 år började även en skolning i western så att Garry kunde lära sig på Danfas och ha honom som sin läromästare när han började att rida.
I western tävlade vi sedan i reining, western ridning, western horsemanship, trail, ranch trail, roping, pole bending och barrel race.
Roping, barrel race och pole bending blev våra paradgrenar.

Som sällskap till Danfas köpte jag ett varmblod, en fd travare som gått på travet fram tills han var 6 år därefter hade han stått i 2 år och sedan kom han till oss när han var 8 år. Honom utbildade jag till LA dressyr men tävlade upp till LB och hoppade upp till 1.30m på träning men tävlade upp till 1.10m.

Lite sammanfattning rider som sagt både engelskt och western, och har tävlat inom de flesta grenar, hoppning (upp till 1.20 m), dressyr (upp till MSV), terräng, distans inom engelskgrenen och i western har jag tävlat i pleasure, western ridning, western horsemanship, reining, trail, ranch trail, roping, barrel race, pole bending upp till nationell nivå.

Har tränat på kor och hjälper bönder med sina kor till häst men inte tävlat inom några kossegrenar än.

Har sedan 2018 börjat med Exca (Extreme Cowboy Race) och fått möjligheten att rida för Bill Cameron. Vår ponny Tingen fick ta över från Danfas som nästa westernhäst och vi har gjort allt tillsammans.
Tyvärr fick hon somna in i november 2022 vilket var väldigt tragiskt.

Rider numer mest dressyr och har ett danskt varmblod som jag nu tränar och tävlar med. Vi har kommit till Msv C klasser men siktar på att komma högre. Tränare regelbundet för Rose Mathisen och får oväderlig hjälp.

Började 2021 min resa inom VBR (Vertival Balanced Riding) och har sedan dess fått hjälp av Lena Gunnarsson på Equestrian Fysio att jobba med mig själv och min sits och även hitta min centrering och få förståelse hur jag påverkar hästen samt hur man passar in sadlar för ryttaren.
Har sedan dess gått VBR 1, 2 för Lena och i år även VBR 3 för Maria Hallring och jobbat med sadelns del på mot hästen. Detta är något jag verkligen rekommenderar och något jag lägger in i mitt koncept.

Har jobbat som ridlägerledare på Stall Sjöhästen i slutet på 90-talet där vi hade hand om ca 40 elever och 60 st hästar under varje läger. Har haft egna läger hemma under några år nu. Jobbat som ridlärare på Lerk under 1 år.

Under ett antal år har jag nu åkt runt på en hel del lastuppdrag där människor behöver hjälp att lastträna och utbilda sig själva. Ledarskap/NH kurser har jag hunnit med några stycken också. Tar även in hästar under sommarhalvåret för tillridning/vidareutbildning.

November 2016 åkte jag till USA och certifierade mig som ridinstruktör Level 1 i dressyr och recreational riding.







Under sommaren 2015 samt 2017 var jag i England och lyssnade på Buck Brannaman i 3 dagar. Tycker om hans filosofi och träning.



Deltog också i en 3 dagars kurs på Flyinge för att vidareutbilda mig själv och få möjligheten att rida andra hästar.

Håller idag träningar ute hos kunder och hemma på gården. Hjälper allt från islandshästryttare till westernryttare och dressyr/hoppryttare. 

Alla är välkomna till oss oavsett gren, ras och nivå. Alla hästar är individer och är bra på sina saker. Vi hittar det din häst är bra på och utvecklar det. För det handlar om att ha roligt :)

Vill ni få er häst introducerad på tävlingsbanorna kan vi ordna detta också.

Annat jag gjort inom hästeriet är att arrangera tävlingar, på Lerk var jag under 6 år ansvarig för deras stora dressyrmeeting. Under 5 dagar arrangeras ett av Sveriges största meeting där alla klasser är representerade från LC upp till Grand Prix runt 600 starter har det varit som mest då.

Har jobbat för  Equipe under 10 år där jag då skött det mesta av tekniken och administration i systemet vid större hästtävlingar så som på Strömsholm och Falsterbo.

Min filosofi är att se helheten av ekipaget och hantera varje individ individuellt.
Blandar gärna från de olika stilarna för att hitta de bästa av varje. Kunna ha en verktygslåda av övningar man kan plocka av för att hitta det bästa för varje häst och människa. Hästar ska vara hästar och de måste hanteras som sådana och man ska ha respekt oavsett hur snälla de är och säkerheten går alltid i första hand.


Utbildningar


  • Ungdomsledarutbildning SvRF
  • Banbyggarutbildning
  • Överdomarassistent (Dressyr)
  • Friskvård för häst med inriktning på ridteknik
  • Steg 1-4 inom boskapshantering till häst
  • Ett antal kurser i NH för Parelli utbildad instruktör.
  • Dagskurs i Hästutrustning
  • Verksamhetsledare inom hästrelaterade näringar genom SvRF
  • Basutbildning för ridsportensledare
  • VBR 1, 2 samt 3
  • Utbildning i Kinesiotape




Kan hända att jag glömt nåt men får fylla på efterhand. Har ni frågor så tveka inte att höra av er. Maila oss gärna på info@stewartranch.se

Med Vänlig Hälsning
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar