Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

söndag 10 juli 2022

Billy på töm - Första träningen efter behandling

 Hej

Idag körde vi Billy på tömmen som en mjukstart efter hans behandling. JAg ville se hur han rörde sig och hur han reagerade på jobb.

Han skrittade först väldigt tveksamt som om han kände efter. Efter några varv i skritt bad vi om trav. Då gick han som han gjorde för några veckor sedan. Gick i undertempo och släpade benen.

Lät honom jobba igång lugnt först i det tempot. När han sedan började mjukna ökade jag gradvis trycket för att få honom att ta i lite mer. Man såg då att han kände efter ifall det skulle göra ont. Men tog inte länge förrän han fattade att det inte var så. Sedan fick han upp ett riktigt bra steg och tempo. Började använda kroppen mer och sin bakdel framför allt. Blev väldigt rund.

Det jag tyckte var största skillnaden var att han fick ett mer runt steg, inte stel. Kunde vinkla sina bakhaser mera och såg inte ut som han gick i passgång.

Filmade lite och här är en länk till en playlist som jag kommer fylla på med mer filmer.

Får ursäkta om det är lite skakigt då jag filmade själv ;)

Playlist - Billy





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar