Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

söndag 3 juli 2016

Tävling - Kasillas

Ja idag gjorde Kasillas debut på dressyrbanan. Ja ute på tävling över huvudtaget. Det blev bestämt i veckan att han skulle med då hans licens blev klar i måndags.

Vi åkte till Tjörns Ridklubb och startade en LC dressyr.

Mitt mål när vi åkte idag var att han skulle få komma ut och miljötränas. Han har aldrig varit på en dressyrbana med dressyrstaket visste inte om han skulle se det som hinder eller inte ;)

Han skötte sig utmärkt och han var lite undrande och tittig när vi kom in på banan eftersom domaren satt i ett konstigt bås men annars inget konstigt.

En miss av mig var att snokremmen "lossnade" och blev hängandes då jag inte spände den så hårt då han fått ett litet sår på mulen och jag ville då att den satt åt. Men snäll som han är brydde han sig inte trots att han fick gå i stort sett hela programmet med den hängandes och slängandes.

Resultat mässigt kände jag så här. Jag blir nöjd om vi hamnar mellan 50-55% nånstans måste man ju börja. Blir supernöjd om vi blir godkända på 60%.

Men att resultatet skulle bli 68,704% och på det en vinst var ju bortom alla förväntningar. Jätteduktig och jag är jättenöjd.




Hade varit hur nöjd som helst ändå med tanke på hur han skötte sig på tävlingsplatsen då det för mig är så mycket viktigare egentligen än resultatet. Det ska vara roligt att ta ut sin häst inte behöva se det som något jobbigt bara för att man vill vara med och tävla. Så jag jobbar lika mycket på att ge hästen en trygg och positiv upplevelse på tävlingsplatsen som att presentera hästen på banan och ge hästen de bästa förutsättningarna för att kunna prestera sitt bästa för dagen.

Jag är som sagt jättenöjd och här kommer lite film från dagen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar