Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

måndag 23 maj 2016

Utrustning - Part 2 - Sadlar

Ja detta är ett kapitel för sig.

Sadlar för mig är A & O. Det kan skilja så lite på en felaktig mot en rätt passande sadel men OJ vilken skillnad det blir på hästen.

Oförklarliga orenheter, protester av olika slag, ej vilja att gå fram etc kan ändra sig och till och med försvinna från en dag till en annan bara man får rätt sadel,

Jag förstår själv att det är lite svårt att försöka vara någon till lags och faktiskt prestera något när ryttaren hamnar helt snett i sadeln, det blir fel på tyngdpunkten. Våra hästar är väldigt snälla och tål en hel del innan det blir helt kaos hos dem.

Några lustiga och skrämmande kommentarer jag har hört under åren är:


  • Har inte råd att skaffa annan sadel så hästen får ha den här även om den är dålig.
  • De sa ju att den skulle passa när jag ringde
  • Den var snygg i färgen
  • Jag gillar detta märket
  • Den var billig
  • Hej, undrar om du har en sadel liggandes, har fått ta över en häst och behöver en sadel, behöver inte vara nåt märkvärdigt.
Och så vidare...

Då kan jag ställa frågorna i stället så här:

  • Är det bättre/billigare att behöva lägga ut x antal kronor på veterinär, kiropraktor, massör etc titt som tätt för att man hela tiden får följd problem?
  • Hur tänker man när man inte använder sig av en duktig sadelutprovare eller någon annan erfaren person? Tänk om man själv ringer till klädbutiken för man är ute efter ett visst plagg och förklarar hur man ser ut i kroppen och undrar om den jackan de har nu på rea skulle passa och sedan när man får den och den inte gör det ringer tillbaka och säger men ni sa ju att den skulle passa. - Ja vad vet jag. Tycker det bara låter väldigt konstigt.
  • Ja snygga sadlar finns det väl allt, men är det verkligen prio 1? Eller märket?
  • Ja bara för att den var billig behöver absolut inte betyda att den är kass, men om det är det enda man går på så kan det bli väldigt dåligt.
Jag försöker själv föreställa mig att om jag går med en felpackad ryggsäck på ryggen på ett antal kilo så blir jag snart väldigt sned och öm etc.
Leder väl så småningom till ryggskott och i värsta fall kan bli sängliggandes av det.

När man tänker så här så känner jag ett stort ansvar inför min hästar att jag inte ska utsätta dem för nåt som gör att de inte kommer att må bra. 

Jag gillar att träna och tävla, men för att det ska fungera så måste jag först se till att de har alla rätta förutsättningar att kunna prestera på topp.
Att då vara dumsnål kommer inte hjälpa mig att komma någon vart.

Sadlar är ju som sagt svårt. Det ska ju passa både häst och ryttare vilket inte alltid går att få ihop. Jag försöker lära mig hela tiden och hålla mig uppdaterad vad som händer runt om på denna front och senast gick jag en kurs i april i detta ämne. Man vill ju hamna så nära som möjligt i att sadeln ska passa båda, men skulle det inte funka helt hundra så är det bättre att ha en sadel som ligger 90% bra och där ryttaren hamnar i balans och lägger vikten och tyngdpunkten rätt, än att man har en sadel som passar 100% på hästen men där ryttaren hamnar helt fel och fördelar vikten snett och tyngdpunkten för långt bak eller fram.

Jag har tar hjälp av veterinär om så behövs och jag har även en kiropraktor och en IR-terapist som jag samarbetar med regelbundet.
Tycker det är viktigt att om man byter sadel på grund av att hästen har musklat om sig eller liknande så kan den ha gått och spänt sig och därmed belastat sig fel. Då måste jag innan jag byter sadel, hjälpa hästen att komma till rätta med det först så att den nya sadeln gör rätt verkan samt att jag få rätt sadel, inte en sadel som blir utpassad till en spänd och sned häst.



Jag lovar man kommer så mycket längre och framför allt har man glada, harmoniska och pigga hästar som älskar att arbeta och tycker att det vi gör tillsammans är roligt. Än en gång gör jag nåt för att hjälpa dem att lösa deras problem inte vara en del av det.
Med risk för att kanske låta lite tjatig så måste jag tänka att om jag ska be mina hästar prestera för mig är det mitt ansvar och skyldighet att se till att de har rätt fysiska möjligheter.

Vill ni läsa mer om IR-terapi så surfa in på Sandras hemsida, hon är mycket kunnig.


Och vill ni läsa mer och djurkiropraktik så surfa in på Lisa-Anns sida, hon arbetar både med häst, hund och människa. Jag går till henne själv vilket är super då hon ser på mig vad jag gör för fel eller är sned och då ser hon hur jag påverkat hästen.


Har ni frågor och funderingar, tveka inte att höra av er.

Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar