Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

söndag 21 juni 2020

Bett och inverkan del 1

Då ska vi försöka reda ut bett och inverkan och hur vi ser på det här.

Jag får höra mycket att bett är skarpa och varför rider du på ett sådant det måste vara obehagligt osv.

Min filosofi är följande - ALLA bett är skarpa det är handen som håller i tygeln som avgör hur skarpt det är/blir.

Jag fick lära mig när jag fick min första häst när jag var 10 och när han skulle ridas in vid 3 års ålder var jag 13 år och vuxna skulle då lära mig om olika unghästbett. Dessa bett var 2 delade samt 3 delade men då väldigt tjocka för att de skulle vara snälla.
Problemet jag såg var att min häst en nätt lite fin arab som inte kunde stänga munnen knappt för bettet var för tjockt. Då fick jag till mig att det löste man med nosgrimman.

Jag är glad idag att jag inte lyssnade på dessa människor utan gjorde det som jag kände var mer rätt. Jag red ganska mycket utan nosgrimma och om jag hade den på så spände jag inte åt den.

Som ni vet och vi nämnt många gånger tidigare så är helheten det viktigaste för oss. Vi måste ta hänsyn till hästens exteriör, hur den ser ut i munnen. Alla hästar är olika och alla hästar kan inte ha alla bett.

Bett idag har blivit en marknad och det finns bett för alla olika syften och det ena ena märket är bättre än det andra osv.

Jag tycker det är viktigt att hitta ett bett som passar hästens mun och att den trivs med det och att man kan få den önskade effekt man önskar och känslighet.

Jag är en samlare av bett. Då jag gillar att testa mig fram och lära mig syftet för bettet. Bettet för mig är inte ett verktyg jag vill ska kontrollera hästen. Det ska vara ett hjälpmedel. Mitt mål när jag tränar hästar är att hästen ska vara redskapsoberoende. Alltså hästen ska vilja vara med mig som individ och att jag är en individ värd att lyssna på och att den finner tillit och trygghet hos mig. Inte för att jag kontrollerar den med en massa redskap så som bett, spö, sporrar, kedjegrimskaft etc.

I alla fall om vi går tillbaka till det jag skrev i början att alla bett är skarpa att det är handen som håller i tygeln som avgör så ska jag berätta om en händelse jag var med om för några år sedan.

Jag var iväg med vår ponny på en pay and jump en medryttare till oss skulle hoppa henne. På denna tävlingen var det en familj med sin dotter jag tror att dottern var i 10-11 års åldern. Hon hade precis fått denna nya ponny och var nu ute på hennes första pay and jump för att prova ponnyn. Ponnyn vad jag förstod det som var importerad från Holland och hade verkat där som tävlingsponny.
På denna pay and jump var även deras tränare med
Tjejen red ponnyn i ett vanligt 2-delat tränsbett inget konstigt med det kan man tycka.

Hon skulle hoppa 50cm och 60cm vilket jag tyckte var sunt då man ska prova en ny häst för första gången, då är inte höjden viktigt.
I alla fall jag såg redan på framridningen att detta var en väldigt framåt häst. Bjöd ordentligt på hindren och drog iväg samt att tjejen hade problem med att få stopp. Det blev väldigt mycket dragandes i tyglarna.
Väl inne på hennes första runda så gick det då väldigt fort. Hon hade inte kontroll på farten utan det var bara svänga och styra. Nu kom hon runt utan fel men det gick fort och nu var det ingen höjd på hindren vilket hjälpte henne.
Hennes pappa kommer ut och möter henne utanför banan och säger - Det var ju synd det inte var tävling och på tid då hade du vunnit hur lätt som helst.

Jag tyckte det var en ganska idiotisk kommentar, när man tydligt såg att tjejen inte hade kontroll utan att hon i stort sett hängde i tygeln och var glad om hon fick svängt i tid.

Sedan var det dags för runda 2 på 60 cm. Samma sak händer, hon styr runt och hänger i tygeln då det går så snabbt. När hon väl kommit över alla hindren får hon inte stopp. Det slutar med att domaren i högtalaren säger - Kan vi få in lite mer folk på banan så vi kan få stopp på hästen.

Ja man kan väl lugnt säga att detta gjorde mig ganska irriterad och ledsen mest för hästens skull.

Vad jag ville komma med i detta var att den här tjejen red i ett vanligt tränsbett, det blev så otroligt skarpt då hon i stort sett hängde i bettet med sin fulla kraft hela tiden. Ni vet ju att hästar är flyktdjur vilket betyder att de flyr från obehag och smärta så denna hästen ville bara komma ifrån det som orsakade smärtan och obehaget. Den försökte springa ifrån det. Ett tränsbett viker sig i munnen och pekar rakt upp i gommen när man drar så mycket och allt blir ett moment 22 kan man säga. Hästen försöker springa i från obehaget/smärtan medans ryttaren i sin tur försöker bara få stopp och människans försvar/instinkt är att hålla sig fast och dra ännu mera. Vi människor gör precis som rovdjur i det vilda när de jagar hästar de hoppar upp på ryggen och slår klorna i sitt byte och det är precis det vi simulerar när vi drar och krampar med benen för att hålla oss kvar.

Det vi måste göra i ett sådant här fall är att släppa trycket i munnen och slappna av. Men jag förstår att det är skitsvårt och det är en träningsfråga vilket tar lång tid att träna in.

Hästen i detta fallet blev lärd att ju mer man drar desto mer springer man. Bettet i sig självt hade ingen verkan. Tjejen lärde sig inget om att jobba med sin sits och sina ben då hon måste hålla i handbromsen hela tiden. Hästen var också mer koncentrerad på obehaget än att lyssna på ryttaren. Inget samspel och ingen kommunikation.

Kan nämna som kuriosa att jag såg denna tjejen senare under samma år då jag coachade vår klubbs ponnylag och tyvärr blev det ju inte bättre med ponnyn utan på en av tävlingarna gick det tyvärr så illa att hästen på grund av farten kom fel och kraschade in i ett hinder där tjejen flög av och ambulanshelikoptern fick komma. Detta då för att det går inte att rida i 150 knyck när hindren blir högre. Då måste hästen ha styrkan att hoppa högre inte längre.

Vad jag hade gjort med denna ryttare och ponny om hon ridit för mig är att hitta ett bett som ger hästen en idé om hur den ska backa av. Jag hade nog provat ett kombinationsbett som ger tryck både på nosen och i munnen. Med ett sådant bett kan ryttare vara väldigt lätt och mjuk i handen då hästen svarar snabbar. Mundelen hade jag nog valt att ha rak eller tredelad så att inget kan vika sig och då trycka i gommen.
Jag hade inte låtit ryttaren testa själv utan att vara med när ryttaren rider på nytt bett för första gången då det är viktigt att man kan vara med att korrigera och hjälpa ryttaren med timingen för eftergiften.

Jag hade nog satt mig på hästen själv först för att visa/lära hästen vad bettets inverkan innebär och att den förstår att det blir en eftergift när den ger efter för trycket. Och då kunna börja inverka med sits och skänkel.
Om ryttaren ser att det faktiskt funkar så brukar ryttarna själva våga prova detsamma. När man inte vet då tar vi människor alltid det säkra före det osäkra vilket är att tjuvhålla då vi vill förutsätta att nåt ska hända som inte har hänt. Vi är lite experter på det ;)

För mig blir inte ett sådant här bett skarpt då man knappt "håller" i det. Ju mindre man rör i munnen desto snällare även om bettet i sig kanske har en hävstångseffekt eller nåt liknande.

Vad jag också vill poängtera väldigt noga är att om man inte vet hur ett bett ska användas, ta hjälp! Vid felaktig användning kan bettet bli skarpt och inverkan helt fel. Det hela handlar om att gå undan och ge efter för tryck och då är timing och eftergift superviktig för att få hästen att förstå vad som förväntas av den.
Jag är jättenoga om att be om hjälp när jag inte vet eller förstår vill ha en kunnig person som kan visa och förklara och vara med när jag provar som kan säga till mig när jag ska ge eftergift osv och lära mig timingen.

Detta blev nu väldigt långt inlägg så det olika typerna av bett och dess inverkan tänkte jag adressera i del 2. :)

Skulle vilja höra era tankar kring detta inlägget om ni vill tillägga något eller har några andra frågor eller funderingar.

Lägger med en bilder här på min bettsamling, här är ändå inte alla 🙈




2 kommentarer:

  1. Du är otroligt duktig på att förklara och har ett så himla ödmjuk sätt i ditt sätt som jag verkligen gillar. Älskar att läsa dina inlägg Anna och hade önskat jag bott närmare så jag kunnat nyttja dina kunskaper mer. Heja dig ❤

    SvaraRadera