Välkomna till vår blogg! Här kommer ni kunna läsa om vad vi sysslar med på ranchen angående träningar och aktiviteter samt tankar kring träning och hästhantering. Ni läsare är också välkomna att skriva om vad ni tycker och tänker.

lördag 11 februari 2017

Händer en del nu :)

Har inte hunnit skriva så mycket då vi har haft lite fullt upp med lektioner och clinics.

Förra veckan var vi i Vallda och hade en NH clinic med lastning.

Jättekul att få komma ut och få dela med sig av kunskap och erfarenhet.

Tänkte dela med mig lite av denna clinic.

Fick möjlighet att komma till detta stall då en deltagare som var med på vår kurs här den 6 januari tyckte att det var väldigt intressant och bra och ville samla ihop ett gäng i sitt stall.
Hennes reflektion efter kursen var att hon fått en helt annan syn på sin häst och hittar andra saker som hästen gör som hon nu ser att hästen utnyttjar för att kunna få igenom det den vill.

Sagt och gjort så gjorde hon detta och förra helgen var jag där och höll en liknande kurs som den vi hade här.

Vi började förmiddagen med att prata om kommunikation och om hur hästar fungerar och ser på oss. Hur vi kan jobba med olika övningar så att vi kan ta över hästens rörelse och att vi kan börja tala om för hästen att vi är individer att faktiskt lita på och att respektera. Lika mycket som vi ska respektera hästen.

Det är väldigt kul när man träffar en massa olika typer av hästar där alla har sin personlighet och har lagt sig till med sina mönster.

Denna gången var det blandat med åldrar och 4 valacker och 1 sto. Det som alla hästarna hade gemensamt är att det går med på det mesta så länge det är på deras villkor.
När man sedan nått den gränsen så kommer protesterna och då i lite olika uttryck.

Så som att försöka gå på folk, sparka, se arg ut osv.

När vi jobbat med detta under hela förmiddagen och då mest med hur ska jag som människa uttrycka mig och vara för att min häst ska förstå. Så fick vi till det riktigt bra.

Förmiddagen höll på i ca 2-3 timmar sedan var både hästar och ägare riktigt trötta. Mest ägare tror jag. Och jag hoppas det fick några aha-upplevelser.

På eftermiddagen efter vi fikat så var det lastning.

Jag lastade alla hästar en och en och efter jag visat på alla hästar så fick ägarna själva prova. Tack vare den genomgången vi hade på förmiddagen så var hästarna väldigt lyhörda och lyssnade på signalerna och ingen häst ställde till några större scener. Utan alla traskade på transporten.

Jag lastar alltid genom att skicka på hästen på transporten. Detta av flera själ men mest för säkerhetens skull. Att inte riskera bli klämd mellan häst och bom i transporten och för att kunna åka själv med hästen utan att behöva ha en massa medhjälpare med.

Det var en mycket rolig och givande dag.

Är man intresserad av att ha en sådan här kurs på sitt stall går det bra maila så kan vi försöka hitta ett bra upplägg och datum.

Vill man även läsa mer om vår filosofi och träning och få lite tips på övningar kan man gå med i vår fb grupp - Stewart Ranch - Träningstips/Övningar

Hörs snart igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar